Att drabbas av allvarlig psykisk ohälsa påverkar de flesta områden i en persons liv. Förutom att symtomen ofta är plågsamma i sig försvårar konsekvenserna av sjukdomen möjligheten till ett liv med aktivitet, glädje och samvaro med andra.
För att en brukare med psykiska funktionsnedsättningar, färdighetsbrister och allvarliga symtom ska ha möjlighet att skapa ett självständigt liv krävs färdigheter både i att samtala med andra, hantera symtom, fylla dagarna med meningsfull aktivitet med mera. ESL och manualen Steg för Steg erbjuder ett pedagogiskt genomarbetat material för att stötta brukaren i detta arbete.
Målsättningarna med arbetet med ESL och manualen Steg för Steg är att underlätta för brukaren att klara ett dagligt liv och få en god livskvalitet.
Att arbeta med ESL-pedagogik vill ge ett stöd till dig som handlare i arbetet med Steg för Steg. Boken är uppdelad i två delar. Den första delen beskriver ESL-pedagogikens teoretiska grunder och ger nödvändiga baskunskaper för arbetet. Ämnen som tas upp är bland annat samtalsmetod, psykiska funktionsnedsättningar beteendeanalys, utvärdering av arbetet med mera.
Bokens andra del resonerar kring varje enskilt kapitel i Steg för Steg-manualen. Först ges en kort beskrivning av området och därefter följer en genomgång av hur arbetet med kapitlet bör genomföras.