Redaktör: Annika Claesdotter
Formgivare: Anna Bylund
ISBN: 9789198857788
Utgiven: 2025-04-28
Format: Häftad
Språk: Svenska
Genre: Pedagogik
Pedagogiska relationer kärnan i förskolans kvalitet
I förskolan sker omsorg, utveckling och lärande i relationella möten mellan pedagog och barn, men också pedagoger emellan. Genom att utveckla dessa relationer kan varje barn ges bästa möjliga stöd för att komma så långt som möjligt.
I boken sätts de pedagogiska relationerna i centrum och visar hur vi kan stärka kvaliteten i utbildningen. Ljuset riktas mot det som kan verka osynligt och omätbart, men som går att få fatt i genom ett medvetet arbete med dokumentation, reflektion och analys i hela kedjan av uppföljning. Boken belyser praktiska exempel från vardagen, leken och undervisningen tillsammans med forskning och strategier för att utveckla det systematiska kvalitetsarbetet.
Forskningen är tydlig: relationen mellan pedagog och barn är den viktigaste faktorn för förskolans kvalitet. När vi låter omsorg, undervisning och värdegrund bilda en helhet kan vi skapa förutsättningar för att barn utvecklar betydelsefulla förmågor både här och nu och för framtiden. Boken vänder sig till pedagoger, studenter, rektorer och alla som arbetar med ledarskap och utveckling inom förskolans organisation.
Reflektionsfrågor för kollegialt lärande i bokcirkel
Boken innehåller reflektionsfrågor för egen reflektion och ett gemensamt lärande i bokcirkel.
Betyg 5 briljant
"Det är en väldigt god balans mellan konkreta berättelser från verksamheten och teori, vilket ger en engagerande men även reflekterande text. Sven Perssons teoretiska mellanspel sker vid tre kortare betoningar av att utveckla pedagogiska relationer, men han gör det med tyngd och substans. Marie Erikssons kapitel avslutas med reflektionsfrågor."
Ulf Malmqvist, lektör Btj-häftet nr 12, 2025
Författare
Marie Eriksson är verksamhetsutvecklare på skolförvaltningen i Mölndals stad och har lång erfarenhet som förskollärare. Hon är också författare till flera böcker utgivna på Lärarförlaget.
Sven Persson är senior professor i pedagogik och bar arbetat med forskning och utvecklingsarbete om pedagogiska relationer i närmare 40 år. Han bidrar med teoretiska kommentarer och erfarenheter från utvecklingsarbete i boken.