Att det var lättare för en kamel att gå genom ett nålsöga än för en rik man att komma in i Guds rike fick medeltidens kristna höra till leda, liksom att kärleken till pengar var roten till all ondska. Mången köpman begrundade dessa ord med ängslan. Avsåg de honom? Var han rik nog i Guds ögon för att utestängas från himmelriket? Eller riktades orden till ohederliga människor som vunnit sin rikedom på orättfärdiga vägar?
Gud, pengar och moral belyser en epokgörande omvandling av affärslivet. På 1200-talet inledde de italienska köpmännen en kommersiell expansion som lade grunden till våra dagars företagskultur. Trots hotet om att komma till helvetet startades företag och banker, nya marknader öppnades och pengar satsades i riskfyllda projekt. Samtidigt diskuterades fenomen som företagsledning, marknadsföring, personalrekrytering och kapitalplacering. I brev och dagböcker möter vi här föregångarna till vår tids entreprenörer.